بدانید تفاوت امید و خوش‌بینی چیست و چگونه می‌توان امیدوارتر شد؟

drcomma آذر 13, 1400 2 دیدگاه

پایان شب سیه سپید است؟

این نوشته زمانی از ذهنم بر کاغذ جاری شد- بله من هنوز با خودکار و کاغذ هم می‌نویسم- که در قعر ناامیدی چنبره زده بودم و انگشت حسرت می‌گزیدم. ویژگی دوران دانشجویی این است که دانشجو روزهای پر از بیم و امید را بگذراند. گاهی در اوج امیدواری به آسمان پرواز کند و گاهی در قعر ناامیدی چنبره بزند و انگشت حسرت بگزد. تنها چیزی که باعث می‌شود در این اوضاع آشفتۀ جهان- که بعید است در گذشته خیلی هم گل‌وبلبل بوده باشد- و اخبار ناراحت کننده درباره زندگی آدم‌ها روحیۀ خود را حفظ کنیم و برای زنده ماندن تلاش کنیم، کلمۀ زیبای “امید” است. امید همان نوری است که از پس تاریکی‌ها در ذهن ما می‌درخشد و برای ادامۀ حیات به ما توان دوباره می‎دهد.

امید یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت و یکی از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است. بر اساس این گفتۀ “اریک هوفر”: “در حالی که امیدِ دوردست می‎‌تواند مانند مخدر عمل کند، امیدِ دمِ دست می‌تواند انسان را به برخاستن و اقدام کردن ترغیب کند.” امید را می‌توان از بسیاری جهات به خوش‌بینی تشبیه کرد.

امید چیست و امیدوار کیست؟

امید تنها چیزی بود که از صندوقچۀ پاندورا باقی ماند. در افسانه‌های یونان پاندورا اولین زن میرایی بود که برای تنبیه بشر به دست خدایان خلق شد. او با باز کردن درِ صندوقچه‌اش، همۀ مصائب، رنج و بیماری، دروغ، دزدی و جنایت و پیری و مرگ را به جهان هدیه داد! فقط یک چیز کوچک در تهِ صندوقچه باقی ‌ماند؛ چیزی که آرام و مطمئن درون صندوقچه باقی ماند، چیزی نبود جز “امید”. تنها چیزی که می‌توانست در برابر همۀ این بدی‌ها و مصائب مقاومت کند. امید تنها چیزی است که هنوز تهِ صندوقچه دنیا باقی مانده است.

امیدوار کسی است که با همین باقی ماندۀ صندوقچه دنیا قصد دارد در مسیر هدفی تعیین شده حرکت کند. در واقع اگر مانعی در مسیر هدف امیدوار ایجاد شود، مسیر تاز‌ه‌ای  برای رسیدن به آن هدف پیدا می‌کند. امیدوار با قدرت اراده و قدرت یافتن مسیر امیدواری را می‌سازد.

 

امیدواری یا خوش‌بینی؟

امید به ویژگی‌های فرد و توانایی فرد برای ساختن آیندۀ مطلوب اشاره دارد در حالی که خوش‌بینی به معنای انتظار وقوع رویدادهای مثبت در آینده است. امیدواری یعنی برنامه داشتن و اطمینان از رسیدن به هدف در حالی که خوش‌بینی به اتفاق‌های بیرونی خارج از کنترل ما اشاره دارد.

 

اهمیت شاخص امید به زندگی

امید به زندگی شاخصی برای نشان دادن متوسط طول عمر افراد یک جامعه و تعداد سال‎هایی است که انتظار می‌رود یک فرد زنده بماند. امید به زندگی یکی از شاخص‌های مهم سلامت و برآیند عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است. شاخص امید به زندگی را می‌توان یکی از شاخص‌های ارزیابی پیشرفت و یا عقب‌ماندگی کشورها محسوب کرد.

 

نقطۀ مقابل امید به زندگی

شاخص فلاکت را می‌توان نقطۀ مقابل شاخص امید به زندگی نامید که نرخ تورم و نرخ بیکاری از اجزای اندازه‌گیری آن در هر جامعه است. افزایش تورم موجب گرانی کالاها و خدمات پزشکی و کاهش امید به زندگی و افزایش بیکاری موجب کاهش درآمد شخصی و تنش‌های روحی روانی و کاهش امید به زندگی می‌شود. 

 

چه عواملی بر امید مؤثرند؟

امید به طور مستقیم با احساس ما دربارۀ ممکن یا غیرممکن بودن یک موضوع ارتباط دارد. هر چه یک موضوع امکان پذیرتر باشد، امید ما بالاتر می‌رود و به عکس. از جمله عوامل مؤثر بر امید موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • مراقبت از سلامتی روحی و جسمی خود
  • کاهش استرس و تنش‌های روحی با ورزش، مدیتیشن و تفریح
  • داشتن باور و ایمان قلبی
  • قدردانی داشته‌ها و شکرگزاری
  • داشتن نگاه بی‌طرفانه و بدون تعصب به شرایط
  • بخشش خود و دیگران
  • برقراری روابط امیدوارکننده
  • کمک به دیگران برای شناخت خود

امید مهم‌تر است یا هوش؟

 

 

نظر (02)

  1. شایان
    آذر 14, 1400

    مطلب جالبی بود

    پاسخ
    • drcomma
      تیر 6, 1401

      شایان جان
      سپاس از توجه شما به این مطلب. خوشحالیم که دوستش داشتید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *