زادروز شمس لنگرودی، آفریننده خاکستر و بانو

drcomma آبان 26, 1400 0 دیدگاه

“دل من روشن است

تو خواهی آمد.”

 

این شعر را محمد تقی جواهری گیلانی، ملقب به “شمس لنگرودی” سروده است. او که پدرش 25 سال امام جمعه لنگرود بود و خودش به جرم فعالیت سیاسی در سال 61 به زندان افتاد. گرچه به عقیده او زندان زیر و بم زندگی را به او یاد داد. شمس در 26 آبان 1329 متولد شد و از سال 50 سرودن شعر و انتشار آن‌ها در مجلات را شروع کرد. تا قبل از سال 65 چندان شناخته شده نبود تا اینکه با انتشار شعر “خاکستر و بانو” نامش بر سر زبان‌ها افتاد. 22 مرثیه در تیرماه و مراببخش خیابان بلندم از آثار وی است. در دهه هفتاد را تا سال 79 که نت‌هایی برای بلبل چوبی را منتشر کرد در سکوت گذشت.

شمس لنگرودی برای مناسبت‌های اجتماعی مختلف سروده‌هایی دارد، از جمله شعری که برای سپاسگزاری از سربازان سلامت در دوران پاندمی کرونا سرود.

در این پست، خوانش و ترجمه این شعر زیبا را ببینید.

کتاب‌های شعر

رفتار تشنگی، در مهتابی دنیا، خاکستر و بانو، جشن ناپیدا، قصیده لبخند چاک چاک، نت‌هایی برای بلبل چوبی، پنجاه و سه ترانه عاشقانه، باغبان جهنم، توفانی پنهان شده در نسیم (گزیده اشعار)، ملاح خیابان‌ها، چوپانی سایه‌ها، مجموعه اشعار، هیچ‌کس از فردایش با من سخن نگفت، ۲۲ مرثیه در تیر ماه، مرا ببخش خیابان بلندم، لب‌خوانی‌های قزل‌آلای من، رسم کردن دست‌های تو، می‌میرم به جرم آن‌که هنوز زنده بودم، شب نقاب عمومی است، آوازهای فرشته بی‌بال، تعادل روز بر انگشتم، حکایت دریاست زندگی، منظومه بازگشت و اشعار دیگر

 

نمونه‌ای دیگر از شعر شمس لنگرودی

 

شعری از شمس لنگرودی

 

با لب هایم نه

من همیشه تو را با چشم هایم می بوسم

آرام تر ، گرم تر ، عاشقانه تر

در آغوش هم

در این دایره‌ی بی‌پایان

من امتداد توام

یا تو امتداد منی ؟

 

زادروز نیما یوشیج

روز جهانی مهربانی 

روز جهانی رواداری 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *