شرایط تحصیل در مجارستان، پلی برای اقامت در کشورهای برتر اروپایی

drcomma خرداد 10, 1401 0 دیدگاه

کشور مجارستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در منطقه شینگن و دارا بودن مزایای فراوان برای اقامت تحصیلی و زندگی از دیرباز مورد توجه متقاضیان جهانی و از جمله ایرانیان بوده است. از دلایل مهاجرت متقاضیان ایرانی به این کشور می‌توان به ثبات اجتماعی و سیاسی، امنیت و رفاه اجتماعی، بالا بودن کیفیت و استانداردهای زندگی و وجود دانشگاه‌های برتر جهانی اشاره کرد.  

از مهم‌ترین دلایل مهاجرت تحصیلی به مجارستان تحصیل در دانشگاه‌های این کشور و اخذ مدرک معتبر تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های مطرح جهان و یا اقامت و کار در این کشورهای برتر جهان می‌باشد. هر چند بسیاری از متقاضیان ایرانی با شرکت در دوره‌های زبان آلمانی در کالج‌های مجارستان شرایط لازم را برای کار و اشتغال در کشور آلمان و یا اتریش فراهم می‌کنند.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان باید در مرحله اول پذیرش تحصیلی را از دانشگاه‌ و رشته مورد نظر دریافت کنند. پس از اخذ پذیرش تحصیلی در رشته و دانشگاه مورد نظر متقاضی می تواند برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام کند.

نظام آموزشی دانشگاه‌های مجارستان بر اساس سیستم اراسموس ERUSMUS و مبادله دانشجویی با دیگر کشورهای اروپایی است. در واقع متقاضیان با تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان و دارا بودن شرایط لازم می‌توانند به دانشگاه‌های کشورهای اروپایی برتر منتقل شوند.

دانشگاه‌های مجارستان همواره در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان با رنکینگ‌های جهانی هستند،  5 دانشگاه این کشور در رتبه زیر 400 برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد.  

از جمله شرایط اخذ ویزای تحصیلی مجارستان دارا بودن تمکن مالی کافی و دارا بودن 8.000 تا 10.000 یورو در حدود 3 ماه قبل از اقدام برای اخذ ویزا است. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان شامل نامه پذیرش از دانشگاه این کشور، انگیزه نامه تحصیلی، مدرک زبان انگلیسی، آدرس محل اقامت در این کشور، آخرین مدرک تحصیلی و رزومه و سوابق علمی تحصیلی متقاضی می‌باشد.

 

           

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در مجارستان

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی مجارستان بهتر است که ابتدا در دوره یک سالۀ کالج‌های این کشور تحصیل کنند. دوره‌های آمادگی کالج‌های مجارستان بر اساس رشته‌های منتخب متقاضیان متفاوت است. مثلاً متقاضیان برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی باید در دوره پیش-پزشکی و برای تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی در کالج فنی ثبت نام کنند.

متقاضیان پس از تحصیل در کالج‌ها و کسب نمره و مدرک لازم می‌توانند تحصیل در دانشگاه‌ها را شروع کنند. مهم‌ترین شرایط برای تحصیل در مقطع کارشناسی مجارستان دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان و کسب نمره لازم در آزمون ورودی برای برخی رشته‌ها مانند پزشکی و دندانپزشکی است. دارا بودن مدرک زبان انگلیسی نیز به دلیل تدریس به زبان انگلیسی الزامی است. شرط سنی برای تحصیل در این مقطع حداکثر زیر 30 سال است.

 

 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مجارستان

از مهم‌ترین شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مجارستان دارا بودن مدرک کارشناسی از دانشگاه‌های مجارستان یا دانشگاه‌های مورد تایید خارج از این کشور می‌باشد. دارا بودن مدرک زبان انگلیسی نیز برای تحصیل در مقطع یک تا 2 ساله کارشناسی ارشد الزامی است. از مزیت‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مجارستان امکان اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی تا 20 ساعت و تامین بخش زیادی از هزینه‌های زندگی در این کشور می‌باشد. شرط سنی برای تحصیل در این مقطع حداکثر زیر 39 سال است.

رشته‌های پزشکی، معماری، دندانپزشکی، داروسازی و حقوق از جمله رشته‌هایی هستند که دارای دوره‌های ترکیبی کارشناسی و کارشناسی ارشد می‎باشند و مدت زمان تحصیل در یک برنامه تحصیلی واحد برای این رشته‌ها در حدود 5 تا 6 سال است.

 

شرایط تحصیل در مقطع دکترا در مجارستان

متقاضیان برای تحصیل در مقطع دکترای مجارستان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد مورد تایید دانشگاه‌های این کشور باشند. دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی و توصیه نامه‌های مناسب از اساتید مقطع کارشناسی ارشد و مدرک زبان انگلیسی نیز برای تحصیل دکترا در این کشور الزامی است. متقاضیان باید مدارک تحصیلی و رزومه علمی تحقیقی خود را برای استاد راهنما در یکی از دانشگاه‌های مجارستان ارسال کنند تا تاییدیه اخذ پذیرش تحصیلی را دریافت کنند.

 

هزینه های تحصیل در مجارستان

هزینه‌های زندگی در کشور مجارستان در مقایسه با کشورهای اروپایی کمتر و در حدود نصف هزینه‌های زندگی در کشور انگلستان است. به طور متوسط هزینه‌های زندگی دانشجویی در مجارستان ماهانه در حدود 800 تا 1000 یورو می‌باشد.

  • هزینه اجاره بهای ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در حدود 400 یورو
  • هزینه اخذ ویزای تحصیلی مجارستان در حدود 550 یورو
  • هزینه‌های تحصیل یک ساله در کالج‌های مجارستان بر اساس نوع رشته تحصیلی از حدود 5.000 یورو تا 15.000 یورو
  • هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سالانه از 1.200 تا 5.000 یورو
  • هزینه‌های تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی سالانه تا حدود 16.000 یورو

 

              

مزایای تحصیل در مجارستان

کشور مجارستان با دارا بودن مزیت‌های فراوان در مقایسه با کشورهای اروپایی برتر یکی از مقاصد مهم مهاجرت تحصیلی برای متقاضیان ایرانی محسوب می‌شود. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در این کشور عبارت است از:

  • امکان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر با امکانات آموزشی ایده‌آل
  • امکان تحصیل بدون نیاز به مدرک زبان انگلیسی و فراگیری زبان در کالج‌های زبان
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته‌های مختلف تحصیلی
  • احتمال بالای اخذ ویزای تحصیلی برای متقاضیان ایرانی
  • امکان کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌ها
  • امکان اخذ اقامت مجارستان و سهولت رفت و آمد به کشورهای اتحادیه اروپا
  • امکان زندگی در کشوری اروپایی با استانداردها و کیفیت بالای زندگی
  • امکان اخذ تابعیت مجارستان و به رسمیت شناختن تابعیت دوگانه
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان متقاضی در مدارس و دانشگاه های مجارستان
  • امکان یافتن کار در فرصت یک سال و سه ماهه جستجوی کار
  • امکان اخذ مجوز اقامت دائم پس از 5 سال کار و اشتغال در این کشور
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی
  • وجود فرصت‌های کاری فراوان و تسهیل در روند اخذ ویزای کار با فارغ التحصیلی
  • امکان کار و طبابت فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی در کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به معادل سازی مدارک تحصیلی
  • پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی
  • امکان اخذ مجوز کار پاره-وقت دانشجویی و کسب درآمد و تامین بخش زیادی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در مجارستان
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *