شرایط تحصیل در چین، اولین مقصد مهاجرت تحصیلی در آسیا

drcomma خرداد 21, 1401 0 دیدگاه

کشور چین که پرجمعیت‌ترین و سومین کشور پهناور و یکی از کهن‌ترین تمدن های جهان است، به عنوان اولین مقصد مهاجرت تحصیلی متقاضیان در قاره آسیا محسوب می‌شود. این کشور همچنین دارای عناوینی چون دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از آمریکا، بزرگترین صادر کننده و دومین واردکننده بزرگ کالا، عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، سازمان اوپک، سازمان همکاری شانگهای و گروه ۲۰ است.

علاوه بر همۀ این موارد کشور چین با دارا بودن سیستم آموزشی برتر و دانشگاه‌هایی با رنکینگ‌های جهانی نقش زیادی در مهاجرت تحصیلی متقاضیان از سراسر جهان دارد. کشور چین با تمرکز بر رشته‌های علوم مهندسی و ریاضی به عنوان دومین کشور منتشر کننده مقاله‌های علمی و پژوهشی در دنیا می‌درخشد.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های چین

یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت تحصیلی به کشور چین پایین بودن هزینه‌های تحصیل و بالا بودن کیفیت آموزشی و دارا بودن امکانات آموزشی پیشرفته و آزمایشگاه‌های مدرن و سیستم‌های آموزشی نوین می‌باشد. در واقع ارزان و به صرفه بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت تحصیلی به چین محسوب کرد. علاوه بر این بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی و مهندسی این کشور مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می‌باشد.

تحصیل در دانشگاه‌های چین به دو زبان انگلیسی و چینی انجام می‌شود. متقاضیان فاقد مدرک زبان انگلیسی می‌توانند در دوره‌های آزمون زبان انگلیسی در کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور شرکت کنند و پس از اخذ مهارت و نمره لازم تحصیل در دانشگاه‎ها را شروع کنند.

متقاضیان فاقد مدرک زبان چینی پس از شرکت در دوره‌های آمادگی زبان چینی باید در آزمون مهارت زبان چینی (Chinese Proficiency Test) شرکت کنند. این آزمون در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و الزام به سفر به کشور چین برای شرکت در این آزمون وجود ندارد.

            

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در چین

مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های چین به عنوان محبوب‌ترین مقطع تحصیلی در کشورهای آسیایی و سومین در جهان می‌باشد. اقتصاد در حال رشد کشور چین نیازمند متخصصان حرفه‌ای است که  در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده باشند. بر این اساس دولتمردان این کشور پهناور در سال‌های اخیر نه تنها بر تسهیل شرایط جذب متقاضیان تحصیلی تمرکز زیادی کرده‌اند، بلکه شرایط را برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان نیز فراهم کرده‌اند.

متقاضی برای تحصیل در مقطع کارشناسی چین نیازمند مدرک دیپلم دبیرستان با معدل بالاتر از 14 و پیش دانشگاهی می‌باشد. زبان تدریس در مقطع کارشناسی چین بیشتر به زبان انگلیسی است و بر این اساس ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس 5.5 و یا تافل الزامی است. شرط سنی برای تحصیل در این مقطع کمتر از ۲۵ سال می‌باشد.

 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در چین

متقاضیان به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چین باید دارای مدرک کارشناسی با معدل بالاتر از ۱۴ باشند. مقطع کارشناسی ارشد در این کشور به زبان های چینی و انگلیسی ارائه می‌شود و بر این اساس دارا بودن مدرک زبان چینیHSK  با نمره 4 تا 6 یا مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6 الزامی است. تحصیل در مقطع 2 تا 3 سالۀ کارشناسی ارشد دانشگاه‌های چین نه تنها اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی بلکه به معنای ورود به بازار کار این کشور و پر کردن فرصت‌های شغلی متنوع و نیازمند این تخصص شغلی است. شرط سنی برای تحصیل در این مقطع کمتر از ۳۵ سال است.  

 

شرایط تحصیل در مقطع دکترا در چین

متقاضی برای تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه‌های چین باید دارای مدرک کارشناسی ارشد و مدرک زبان انگلیسی باشد، زیرا بیشتر دانشگاه‌های این کشور مقطع دکترا را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. متقاضیان با تحصیل در مقطع دکترا در چین باید به فراگیری دروس و ارائه پایان نامه و تز دکترای خود با کمک و نظارت استاد راهنما و مشاور بپردازند. تحصیل در مقطع 3 تا 4 ساله دکترا در چین طرفداران زیادی دارد.

                   

هزینه‌های تحصیل در چین

بر اساس رتبه‌بندی‌های صنعتی بین المللی بسیاری از دانشگاه‌های چین از لحاظ کیفیت آموزشی از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکا در سطح بالاتری قرار دارند. اما با این وجود هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در سطح بسیار پایین و مقرون به صرفه‌تری قرار دارد و حتی هزینه‌های زندگی مانند اجاره خانه و خوابگاه اصلاً با این کشورها قابل مقایسه نیست. هزینه‌های سالانه زندگی دانشجویی در چین با کشورهای روسیه و آمریکا و کشورهای اروپایی و همچنین هزینه‌های تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف عبارت است از:

  • هزینه‌های زندگی دانشجویی در روسیه سالانه در حدود 4.000 دلار
  • هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشورهای اروپایی سالانه در حدود 15.000 دلار
  • هزینه‌های زندگی دانشجویی در آمریکا سالانه در حدود 20.000 دلار
  • هزینه‌های زندگی دانشجویی در چین سالانه در حدود 3.500 دلار
  • هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی سالانه از حدود 3.000 تا 4.000 دلار
  • هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سالانه از حدود 4.000 تا 5.000 دلار
  • هزینه‌های تحصیل در مقطع دکترا سالانه تا حدود 5.000 دلار

 

مزایای تحصیل در چین

تحصیل در کشور چین مزیت‌های فراوانی برای متقاضیان دارد. یکی از این مزیت‌ها فراگیری زبان چینی است. زبان چینی به عنوان دومین زبان متداول و رایج جهان و یکی از 6 زبان رسمی سازمان ملل متحد است. بر اساس آخرین آمار در  حدود 20% از مردم جهان و به عبارت دیگر از هر 5 ساکن کرۀ زمین یک نفر به این زبان صحبت می‌کند. مهارت صحبت به زبان چینی یکی از مهارت‌های خارق العاده و بی‌نظیر محسوب می‌شود. بنابراین دانستن این زبان در حوزه‌های گوناگون علمی، تحصیلی، اقتصادی و به ویژه تجاری کمک شایانی به متقاضیان می‌کند.

و به همین دلیل یکی از مزیت‌های مهم تحصیل در کشور چین فراگیری زبان فراگیر و جهانی چینی است. از دیگر مزایای تحصیل و اقامت در کشور چین موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا
  • بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها و امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان اخذ بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی و شرایط تحصیل رایگان
  • امکان یافتن کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی و وجود فرصت‌های شغلی متنوع
  • امکان سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی با هزینه پایین
  • امکان تحصیل در شعبه‌های دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در چین
  • امکان تحصیل در رشته پزشکی در حدود 70% ارزان‌تر از دانشگاه‌های آمریکا
  • دارا بودن رتبۀ سوم در استخدام فارغ التحصیلان بر طبق موسسه QS در سال 2022
  • دارا بودن بالاترین رتبه‌بندی در بین 10 دانشگاه برتر جهان بر طبق رتبه‌بندی بریکس آموزش عالی تایمز

تحصیل در مجارستان

تحصیل در استرالیا

تحصیل در کانادا

تحصیل در آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *