چگونه خوانایی و شیوایی مقاله را افزایش دهیم؟

drcomma دی 21, 1400 0 دیدگاه

یکی از نکات مهم در نگارش مقاله خوانایی یا readability  است. پژوهشگر در ناخوانا بودن دستنوشته‌اش شاید تقصیر چندانی نداشته باشد. غرق در مطالعه است و موضوع را بلد است. همین که می‌گویند «ف»، او تا فرحزاد رفته است. در این پست، به این نکته و راه‌کاری برای افزایش خوانایی دستنوشته می‌پردازیم.

خوانایی چیست؟

خوانایی همان روانی و شیوایی متن است. یعنی اگر کسی نوشته‌تان را می‌خواند انگار در بزرگراهی ژاپنی با آسفالت نانو رانندگی می‌کند. یعنی برای درک جمله‌ها لازم نیست که چند بار جمله را بخواند و آخر سر هم سر در نیاورد که منظور شما چیست. نمونه از جمله‌های مبهم در مقاله‌های فارسی پژوهشگران ایرانی بسیار داریم، انگلیسی که جای خود دارد. وقتی به نویسنده یادآور می‌شویم که این جمله را بازنویسی کند تازه متوجه اشتباه خود می‌شوند.

مثال اول از جمله نامفهوم فارسی

نتایج این بررسی نشان‌دهنده  افزایش سطح شبکه خونی مغز عقبی  در بافت‌های مغزی جنین‌های 10 روزه گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد.

جمله خواناتر (امیدواریم منظور نویسنده همین باشد)

نتایج این بررسی نشان‌ داد سطح شبکه خونی مغز عقبی در بافت‌های مغزی جنین‌های 10 روزه گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافت.

مثال دوم از جمله نامفهوم فارسی

در یک مورد دیگر که رضایت به انجام آزمایش اسپرموگرام  14 ماه پس از اتمام درمان قدرت باروری وی بر طرف شده بود.

جمله خواناتر (امیدواریم منظور نویسنده همین باشد)

در یک مورد دیگر، انجام آزمایش اسپرموگرام 14 ماه پس از اتمام درمان نشان داد که ناباروری درمان شده بود.

مثال سوم از جمله نامفهوم فارسی

نمره آگاهی دانشجویان، قبل از مداخله  بين دو گروه تجربه و شاهد، معنی دار نبود.

جمله خواناتر (امیدواریم منظور نویسنده همین باشد)

نمره آگاهی دانشجویان، قبل از مداخله بين دو گروه تجربه و شاهد، تفاوت معناداری نداشتند.

راه‌کار چیست؟

برای رفع این مشکل، چند راهکار مهم به شما ارائه می‌دهیم تا با خیال راحت‌تر مقاله‌تان را برای چاپ به ژورنال‌های معتبر بفرستید یا اینکه برای ترجمه یا ویرایش ارسال کنید. همانطور که نویسنده متوجه ابهام نشده است، ممکن است مترجم یا ویراستار هم متوجه ابهام نشود و برداشت خود را از جمله‌ای که می‌خواند داشته باشد و راه را به اشتباه برود.

راه‌کار اول

برای کاهش احتمال وجود جمله‌های نامفهوم و افزایش خوانایی متن، دستنوشته‌تان را به همکاری متخصص و رک بدهید تا منتقدانه متن را بخواند و هرجا که ابهام داشت یا متوجه نشد، به شما یادآوری کند.

راه‌کار دوم

این پیشنهاد را بزرگان مقاله‌نویسی هم مطرح کرده‌اند. دستنوشته‌تان را به فردی عامی (نسبت به تخصص شما) بدهید تا بخواند و منتقدانه به شما گزارش دهد که چه جاهایی را متوجه نشده است. به احتمال زیاد، آن جمله‌ها نیاز به بازنویسی و تصحیح دارد. یکی از نویسندگان بزرگ، بیورن، از فردی عادی و عامی تشکر کرده بود که کتابش را خوانده بود و بخش‌هایی که نامفهوم بود را برای او مشخص کرده بود. با این کار، کتاب بسیار روان و خوانا شده بود.

راه‌کار سوم

راه دیگر برای رفع این اشکالات این است که متن را برای داوری پیش از سابمیت ارسال کنید تا کسی که داور است و قاعدتا منتقد، متن شما را به صورت تخصصی بخواند و اشکالاتی که می‌بیند را مشخص کند. با این کار مطمئن می‌شوید که بیشتر اشکالات متن، پیش از ارسال به ژورنال حذف می‌شود.

اگر سوالی دارید، می‌توانید مطرح کنید تا کارشناسان دکتر کاما به شما پاسخ دهند. 

 

خدمات پژوهشی دکتر کاما

چالش‌های پایان‌نامه برای دانشجویان

آشنایی با چکیده گسترده یا مبسوط

راهنمای نگارش عنوان عالی

تاثیر ثبت اختراع در ادامه تحصیل و مهاجرت

ایمراد چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *