داوران همتا چگونه به چکیده مقاله نمره می‌دهند؟

drcomma دی 9, 1400 0 دیدگاه

در اهمیت چکیده در یک مقاله یا نوشته علمی همین بس که پژوهشگران باتجربه توصیه می‌کنند که برای نوشتن چکیده عالی باید به اندازه نوشتن مقاله وقت بگذارید و با دقت مهم‌ترین نکات را کنار هم قرار دهید. برای همین هم چکیده را باید در آخرین مرحله نوشت. یعنی همه چیز باید روشن شود، همه اطلاعات تکمیل شود و بعد در فرآیند گلاب‌گیری، چکیده را بنویسید و به خواننده مشتاق عرضه کنید.

 

آیا چکیده آینه تمام نمای محتوای مقاله است؟

بعد از عنوان، چکیده بیشتر از هرجای مقاله خوانده می‌شود. ولی چرا؟ زیرا آنجایی است که خواننده باید تصمیم بگیرد که مقاله کامل را دانلود کند یا خیر؟ یا اینکه مقاله کامل را بخواند یا خیر؟  پس چکیده باید واقع‌بینانه‌ترین تصویر را از مقاله نشان دهد. در مرحله داوری، تناسب محتوای مقاله با چکیده اهمیت پیدا می‌کند و داوران روی این مساله حساس‌اند. پس تا می‌‎توانید چکیده را برپایه اصل مقاله آماده کنید.

آیا ساختار چکیده متناسب با ساختار اصلی مقاله است؟

نه تنها محتوا بلکه ساختار چکیده هم باید متناسب با ساختار اصلی مقاله باشد. یعنی همان بخش‎های را داشته باشد. در واقع، مقدمه، روش، یافته‌ها، بحث و نتیجه‌گیری بخش‌های اصلی مقاله محسوب می‌شوند و همین بخش‌‎ها باید در چکیده هم دیده شوند. البته برخی ژورنال‌ها این بخش‌ها را از هم جدا می‌کنند و برای هر بخش هم عنوان دارند و برخی دیگر، همه متن را بدون هیچ عنوانی یکجا می‌خواهند. برای این منظور به راهنمای ژورنال مراجعه کنید.

آیا چکیده به خواننده کمک می‌کند که برای ادامه مطالعه تصمیم بگیرد؟

عنوانی که جذاب نوشته شده، خواننده را به چکیده می‎رساند و حالا وقت آن است که با 150 تا 300 کلمه (بسته به ژورنال) خواننده را اقناع کنید که ادامه بدهد. البته منظور این نیست که کار تبلیغاتی بکنید. باید خود مقاله را در چکیده منعکس کنید تا خواننده بفهمد که این متن همان است که می‌خواهد یا خیر. در مرحله اول بحث ارزش‌گذاری روی محتوا نیست. بحث این است که مقاله باید به درد خواننده بخورد. در مرحله بعدی البته محتوا باید قوی باشد تا از مقاله کامل استفاده شود و بخش‌هایی مناسب برای مقدمه یا بحث انتخاب شوند.

آیا چکیده خواننده را به ادامه متن ترغیب می‌کند؟

اگر چکیده از سوال سوم سربلند بیرون بیاید، یعنی محتوا برای خواننده مناسب باشد، باید با جذابیت ویژه‌ای نوشته شود تا خواننده ترغیب شود مقاله کامل را بخواند. خلاصه کردن یک مقاله چند هزار کلمه‎ای در چکیده چند صد کلمه‌ای هنرمندی می‌خواهد. و داوران هنر شما را در این مرحله می‌سنجند. نکاتی باید در چکیده مطرح شود که خواننده به محتوا آگاه شود و تشنه تا ادامه دهد.

 

آیا چکیده شیوا و روان است؟

شیوایی و روانی متن چه در چکیده چه در بخش‌های دیگر مقاله اهمیت زیادی دارد. روانی متن را می‌توان به جاده تشبیه کرد. متنی که روان باشد، مثل جاده‌ای است که آسفالت تمیز و خوبی دارد و مسافران به نرمی در جاده پیش می‌روند. برعکس، جاده‌ای که پر از چاله است باعث می‌شود مسافران مرتب بالا و پایین بپرند. اگر متن شیوا و روان نباشد، درست مثل این است مغز خواننده در چاله‌های متعدد می‌افتد و خسته و فرسوده می‌شود- البته اگر به آخر جاده برسد.

داوران چگونه اصالت مقاله را تعیین می‌کنند

داوران همتا چگونه به عنوان نمره می‌دهند؟

ایمراد چیست و چرا باید رعایت شود؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *