هوش مهم‌تر است یا امید؟

drcomma آبان 15, 1400 0 دیدگاه

شما فکر می‌کنید در موفقیت افراد نقش امید پررنگ‌تر است یا هوش؟

تصور بیشتر افراد این است که هوش عامل موفقیت است. تصور اشتباهی هم نیست. افرادی را که به عنوان باهوش می‌شناسیم موفق هم هستند. این روزها علاوه بر هوش تحصیلی، هوش اقتصادی، هوش اجتماعی و انواع دیگر هوش هم شناسایی و تعریف شده‌اند. هوش تحصیلی است که دانش‌آموزان را به دانشجویان دانشگاه‌های برتر تبدیل می‌کند. هوش اجتماعی است که دانشجویان را به هم وصل می‌کند و شبکه‌ای از دانشجویان موفق می‌سازد. هوش به زبان ساده، توانایی درک مسایل پیچیده و ساده‌سازی آنها برای پیدا کردن راهکار مناسب است. برای سنجش هوش، پرسشنامه‌های متنوعی ساخته شده و هر کدام نوعی از هوش را اندازه می‌گیرد. برای مثال، پرسشنامه هوش وکسلر برای کودکان و بزرگسالان جداگانه طراحی و تایید شده و با پاسخ دادن به چند سوال، روانشناسان و روانپزشکان می‌توانند هوش افراد را بسنجند. آیا امید هم قابل تعریف و اندازه‌گیری است؟

امید یعنی چه؟

تعریف امید کمی سخت‌تر از  هوش است چرا که بیشتر یک حس درونی است. برخی افراد امیدوار و برخی ناامیدند. امید با خوش‌بینی و بدبینی تفاوت جدی دارد و نباید اشتباه شود. یک تعریف ساده از امید این است: حسی درونی که در راه پرپیچ و خم زندگی، فارغ از میزان هوش و مهارت، به افراد کمک می‌کند تا از پا نیفتند و خود را به مقصد برسانند.

اشنایدر یکی از پژوهشگران سرآمد در زمینه امید است و پرسشنامه‌ای هم برای اندازه‌گیری امید طراحی کرده است. این پرسشنامه با 12 پرسش دو نوع تفکر عاملی و راهبردی را برای تعیین میزان امیدواری افراد بالای 15 سال بررسی می‌کند. به نظر اشنایدر، امید سه ستون اصلی دارد: زندگی هدف‌گرا، توانایی پیدا کردن راهکارهای مختلف برای رسیدن به اهداف و باور به امکان ایجاد تغییر در خود و رسیدن به هدف.

به عبارتی، کسی که امیدوار است هدفی را دنبال می‌کند، برای رسیدن به هدفش، چندین راه تعریف می‌کند و باور دارد که اگر تلاش کند، به هدفش می‌رسد. دانشجو اگر امید نداشته باشد چگونه می‌تواند خوب درس بخواند و موفق شود؟ پژوهش‌های زیادی در رابطه با امید انجام شده است که نشان می‌دهد امید به تنهایی نقش پررنگ‌تری برای رسیدن به هدف بازی می‌کند. کسی که امید ندارد، نمی‌تواند از هوش و مهارت‌هایی که دارد استفاده کند و بدیهی است که امکان موفقیت‌اش کم‌تر است.

در مطالعه ای سه ساله روی 129 دانشجو در امریکا، تاثیر امید در موفقیت تحصیلی بررسی شد. لیز دی و همکاران در مقاله ای که در ژورنال Research in Personality از مجموعه ژورنال‌های الزویر منتشر کردند یافته مهمی را مطرح می‌کنند. امید در مقایسه با هوش، شخصیت و پیشرفت‌های تحصیلی قبلی، به تنهایی موفقیت را پیش‌بینی می‌کند. به بیان دیگر، نقش امید در پیشرفت، قابل مقایسه با نقش دیگر عوامل ذکر شده نیست.

امید در تاریک‌ترین لحظات، آن زمان که زندگی هر لحظه تاریک‌ و تاریک‌تر می‌شود، اثر واقعی خود را نشان می‌دهد. شاید به همین دلیل است که وقتی همه چیز گل و بلبل است، تاثیر امید را چندان احساس نمی‌کنیم.

اگر این نوشته مفید بود، کامنت بگذارید و ما را دلگرم کنید. و منتظر باشید تا در نوشته‌ای دیگر عوامل موثر بر امید را بررسی کنیم.

مقاله لیز دی و همکاران

انگیزه‌نامه چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

سبک زندگی دانشجویی، خواب و ادامه تحصیل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *