چگونه عنوانی باید بنویسید تا داور همتا امتیاز کامل را به شما بدهد؟

drcomma آبان 11, 1400 0 دیدگاه

اگر بدانید که داوران همتا (peer reviewers) چه نکاتی را بررسی می‌کنند و دنبال پاسخ به چه پرسشهایی هستند، با رعایت چند نکته نگرانی‌هایتان کمتر و کمتر می‌شود. عنوان نخستین بخش از هر مقاله است که خوانده می‌شود و اگر درست نوشته نشود، آخرین بخش خواهد بود. داوران باید به چند سوال پاسخ دهند تا مشخص شود ارزش عنوانی که نوشتید چقدر است. این پرسش‌ها را در ادامه بخوانید.

آیا عنوان آینه تمام‌نمای محتواست؟

مهم‌ترین ویژگی عنوان باید این باشد که مانند عدسی که همه نور خورشید را در نقطه کانونی جمع می‌کند، همه محتوا را در یک عبارت کوتاه جمع کند. ارتباط محتوایی تفاوت عنوان خوب با عنوان زرد است. عنوان زرد فقط برای جلب مخاطب است و ارتباط چندانی هم ممکن است به محتوا نداشته باشد. این نوع عنوان در ژورنالیسم زرد بسیار کاربرد دارد. اما مرتبط و متناسب بودن عنوان با موضوع در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود. در بخش درک مطلب، همیشه سوالی درباره انتخاب بهترین عنوان برای متن مطرح می‌شود و به زبان‌آموزان گفته می‌شود که عنوان نباید خیلی عام (too general) یا خیلی خاص (too specific) باشد. عنوان‌های خیلی عام به عنوان‌هایی گفته می‌شود که موضوع را کمتر از آنچه که در عنوان گفته شده پوشش می‌دهند. مثلا متن درباره انتخاب فونت مناسب است و عنوان این است: «چگونه مقاله‌ای بنویسیم که راحت خوانده شود.» انتخاب فونت بخشی از این موضوع را در بر می‌گیرد و برای همین عنوان انتخابی بزرگتر از موضوع اصلی مقاله می‌شود.

آیا کلیدواژه‌ها در عنوان برجسته شده‌اند؟

وجود کلیدواژه‌ها در عنوان برای این است که توسط موتورهای جستجو شناسایی شده و البته  پژوهشگران به مقاله دسترسی پیدا کنند. تلاش کنید کلیدواژه‌های خود را در عنوان استفاده کنید. فکر کنید که به شما چند کلمه داده‌اند و باید با آن کلمات جمله بسازید. تلاش کنید که همه یا بیشتر کلمات را به کار ببرید. گاهی غیرممکن است که همه کلمات به کار روند. اشکالی هم ندارد. ولی تا جایی که می‌توانید کلمات مناسب را انتخاب و در عنوان استفاده کنید. گاهی هم لازم است که کلیدواژه‌ای را تغییر دهید. برای یادگیری روش انتخاب کلیدواژه‌ها، به پست مربوط که به زودی منتشر می‌شود مراجعه کنید.

آیا عنوان کلمات اختصاری مبهم دارد؟

قانون کلی این است که هیچ کلمه اختصاری در عنوان به کار نرود. پس ضمن رعایت این نکته، اگر کلمه اختصاری کاملا شناخته شده است، مثل AIDS، و مطمئن هستید که با کلمه اختصاری دیگری اشتباه نمی‌شود و به معرفی مقاله شما به هم‌رشته‌ای‌های شما کمک می‌کند آن را در عنوان قرار دهید. برای اینکه مطمئن شوید کلمه اختصاری قابل استفاده در عنوان است، می‌توانید مقاله‌های معتبر در زمینه تخصصی خود را به ویژه در ژورنالی که قصد چاپ مقاله را دارید پیدا کنید و ببینید که الگوی مورد تایید ژورنال چیست.

آیا عنوان شفاف و گویاست؟

چند ثانیه طول می‌کشد که عنوان خوانده شود و نباید خیلی بیش از این طول بکشد تا فهمیده شود. یک عنوان خوب، خواننده یا داور را مشتاق به ادامه خواندن و رسیدن به هدفی می‌کند که در عنوان مطرح شده است. گویا بودن عنوان دردسرهای بعدی شما را نیز کمتر می‌کند و البته که هم‌رشته‌ای‌های شما را که ممکن است علاقمند به همکاری با شما باشند به شما نزدیک‌تر می‌کند.

آیا کلمه اضافه در عنوان دیده می‌شود؟

کوتاه بودن برگ برنده عنوان عالی است. نوشتن هرآنچه که لازم است و پرهیز از زیاده گویی یا نوشتن کلماتی مانند «بررسی»، «بررسی و تحلیل»، «مطالعه»… کوتاه و گزیده نویسی هنری ارزشمند است. دو قانون KISS و Miniskirt را درباره نگارش مقاله یا هر دستنوشته‌ای حتما مطالعه کنید.

راهنمای نگارش چکیده گسترده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *