ثبت اختراع چه کمکی به ادامه تحصیل یا مهاجرت می‌کند؟

drcomma آذر 18, 1400 0 دیدگاه

اختراع چیست؟

بر اساس مادۀ یک قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 اختراع نتیجۀ فکر فرد یا افرادی است که برای اولین بار فرایند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کنند و مشکلی را در یک حرفه، صنعت و فناوری رفع می‌کنند. بر این اساس اختراعی که کاربردی و جدید نباشد قابل ثبت نیست.

حقوق مخترع

برای صاحب اختراع یا مخترع دو نوع حق وجود دارد؛ حقوق مادی و حقوق معنوی. حقوق مادی اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت مخترع به ورثۀ او منتقل می‌شود. حقوق معنوی اختراع قائم به فرد است و مخترع تا 20 سال و با پرداخت هزینۀ سالانه نسبت به بهره‌برداری از این اختراع حق استفادۀ انحصاری دارد و پس از این مدت اختراع او در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

 

 

برای ثبت اختراع چه کار باید کرد؟

متقاضیان برای ثبت اختراع خود باید به ادارۀ کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی در تهران مراجعه کنند و در حال حاضر در هیچ شهر دیگری این خدمات انجام نمی‌شود. صورت پذیرش اختراع مراتب ثبت اختراع به صورت آگهی در روزنامۀ رسمی کشور به متقاضی یا وکیل وی ارائه می‌شود.

نحوۀ ارسال مدارک برای ثبت اختراع

در حال حاضر ارائۀ اظهارنامه برای ثبت اختراع فقط به صورت الکترونیکی و از طریق ایجاد حساب کاربری امکان پذیر است. متقاضیان باید اظهارنامۀ خود شامل خلاصۀ توصیف اختراع، توصیف کلی اختراع، ادعانامه و نقشۀ فنی (در صورت لزوم)  را به صورت فایل های جداگانه آماده و بارگذاری کند. برای اطلاع از نحوۀ کامل آماده سازی مدارک، اظهارنامه، چگونگی ارسال مدارک و همچنین قالب خام توصیف و ادعانامه برای ثبت اختراع به سایت www.ssaa.ir مراجعه کنید.

 

تأثیر ثبت اختراع در کنکور

ثبت اختراع چندان مزیتی برای کنکور ندارد اما شرکت در جشنوارۀ جوان خوارزمی و کسب عنوان‌های برگزیدۀ این جشنواره می‌تواند در نتیجۀ کنکور تأثیر داشته باشد. در واقع برگزیدگان جشنوارۀ خوارزمی  با دستاوردهای علمی و ثبت اختراع می توانند از این دو طریق در رشته و دانشگاه مورد نظر پذیرش شوند:

  • ورود به دانشگاه با شرکت در کنکور و کسب حدنصاب علمی 85% تا 95% نمرۀ گزینش آزاد در رشتۀ مورد نظر
  • ورود بدون کنکور به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با اخذ پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مورد نظر

 

تأثیر ثبت اختراع در خدمت سربازی

ثبت اختراع در صورتی می‌تواند موجب کسر خدمت و یا معافی شود که اختراع ثبت شده باشد و همچنین مورد تأیید سازمان نظام وظیفه قرار گیرد. بر این اساس مخترعان و مکتشفان باید اختراع خود را در پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی و سازمان ثبت اسناد کشور ثبت کرده باشند.

به این منظور باید کارهای زیر انجام شود:

  1. ثبت اختراع در پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی و سازمان ثبت اسناد کشوری
  2. دریافت گواهی‌نامه اختراع
  3. عضویت در بنیاد نخبگان محل زندگی
  4. دریافت گواهی سطح‌بندی اختراع از بنیاد ملی نخبگان
  5. ارائه درخواست استفاده از تسهیلات نظام وظیفه به بنیاد ملی نخبگان

 

تأثیر ثبت اختراع در مهاجرت

مخترعان برای بسیاری از کشورها اهمیت اقتصادی زیادی دارند چون دانش آن‌ها موجب تحول فناوری و صنعت آن کشور می‌شود. کشورهای آمریکا، آلمان، استرالیا و کانادا شرایط مهاجرت را با روش های کارآفرینی، استارت آپ و یا ثبت شرکت برای مخترعان فراهم کرده‌اند. ارائه درخواست ثبت اختراع در ادارۀ ثبت اختراعات کشور مورد نظر، توصیف فنی اختراع و ارائه بیزنس پلن این اختراع از جمله مراحل ثبت اختراع در کشورهای برتر جهان و مهاجرت به این کشورها است.

 

تفاوت امید و خوش‌بینی را بدانید و امیدوارتر شوید.

آزمون OSD آلمان چیست؟

شرایط ادامه تحصیل در آلمان

آزمون یوس ترکیه 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *