انگیزه‌نامه چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

drcomma مهر 29, 1400 0 دیدگاه

در این پست می‎‌خواهیم درباره انگیزه نامه تحصیلی با شما صحبت کنم. انگیزه نامه یعنی پل موفقیت شما برای گرفتن پذیرش از دانشگاهی که علاقه دارید در آنجا تحصیل کنید. اگر در نوشتن انگیزه‌‎نامه دقت نکنید، هیچ راهی برای ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه‌‎تان ندارید. انگیزه‌‎نامه همان طور که از نامش پیداست، نوشته‌‎ای است درباره انگیزه شما از انتخاب. انتخابِ یک رشته و دانشگاهی که قصد دارید چند سال از زندگی‎‌تان را در آنجا بگذرانید و فردی متفاوت و شایسته‌‎تر از گذشته شوید.

 

انگیزه‌‎نامه تحصیلی چیست؟

انگیزه‎‌نامه تحصیلی Statement of Purpose یا SOP یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های اروپایی، کانادا و استرالیا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان است. انگیزه‌نامه متن کوتاه یک صفحه‎ای درباره سوابق تحصیلی، موفقیت‎ها و دستاوردهای علمی و اهداف متقاضی برای تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر می‎باشد.

انگیزه‌نامه را می توان از دلایل برتری پروندۀ مهاجرت تحصیلی متقاضی در مقایسه با دیگر پرونده‌های مهاجرت دانست. در واقع دانشگاه مورد نظر بر اساس انگیزه‌‎نامه متقاضی دارا بودن شایستگی علمی و عمومی متقاضی برای تحصیل در این رشته و دانشگاه را تأیید می کند.

 

انگیزه‌نامه تحصیلی بر اساس چه پرسش‌هایی باید تهیه شود؟

شما به عنوان متقاضی تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر باید پاسخگوی پرسش‌های دانشگاه باشید. گرچه در نوشتن انگیزه‌‎نامه این پرسسش‌ها به طور مستقیم پرسیده نم‌ی‎شوند، باید پاسخ آن‌ها را در پاراگراف‌های انگیزه‌نامه ذکر کنید. در واقع یک انگیزه‌نامه تحصیلی بر اساس پرسش‌های زیر تهیه می‌شود و باید بر اساس پاسخ‌ها یک متن قانع کننده، کامل و قوی تهیه کنید:

  • قصد تحصیل در چه رشته‌ای را دارید؟
  • دلیل انتخاب این رشته و دانشگاه چیست؟
  • دلیل انتخاب این کشور برای تحصیل چیست؟
  • آیا دارای سوابق تحصیلی در رشته انتخابی هستید؟
  • قصد دارید چه مهارت‌هایی را در این رشته کسب کنید؟
  • آیا پس از فارغ التحصیلی قصد ادامه تحصیل دارید یا کار؟
  • آیا پس از فارغ التحصیلی قصد کار تحقیقی با یکی از استادان دانشگاه را دارید؟
  • از چه راهی می‌توانید به دانشگاه کمک کنید؟
  • سرگرمی‌ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی شما چیست؟
  • آیا توانایی سازگاری با فرهنگ و آداب و رسوم کشور مقصد را دارید؟

 

              

نکات مهم در نوشتن انگیزه‌نامه تحصیلی

برای نوشتن انگیزه‌نامه چه از لحاظ دستور زبان و چه از لحاظ معنایی باید به مواردی توجه کرد. در این بخش به ارائه نکات مهم در نوشتن انگیزه‌نامه می‌پردازیم:

  • از قالب‌های آماده و نوشته‌های کلیشه‌ای استفاده نکنید.
  • نوشته باید مختصر و مفید و حاوی جزئیات مهم و جذاب و خلاقانه باشد.
  • نوشته باید حاوی اهداف، علایق تحصیلی و علمی باشد.
  • نوشته باید بر اساس روش‌های آموزشی، چشم‌اندازها و شعارهای یک دانشگاه باشد.
  • در این نوشته باید به طور غیرمستقیم علاقه خود به این رشته و اشتیاق برای یادگیری را ذکر کنید.
  • منظور از قوی بودن نوشته، ساختن داستان تخیلی درباره خودتان نیست، کافی است خودتان باشید و با صداقت علاقه‌تان را بیان کنید.
  • بالغانه و صادقانه از نواقص خود بگویید. مثلا اگر سوابق تحصیلی ضعیفی دارید یا دارای گپ تحصیلی هستید، صادقانه درباره آن‌ها بگویید و از اینکه از آن‌ها درس گرفته‌اید. با دلیل توضیح دهید که این شکست‌ها لازمه پیروزی در آینده است.

 

            

 

پاراگراف اول انگیزه‌نامه – چه کسی هستم؟

پاراگراف اول یا همان مقدمه انگیزه‌نامه مختص معرفی خود، ارائه اهداف، سوابق تحصیلی و اهداف مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر است. به طور کلی در پاراگراف اول باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید: “چه کسی هستید؟ “قصد انجام چه کاری را دارید؟” و ” اهداف تحصیلی و شغلی شما چیست؟”

 

پاراگراف دوم انگیزه‌نامه چرا قصد تحصیل در این رشته را دارم؟

در این پاراگراف باید درباره چرایی انتخاب این رشته تحصیلی توضیح دهید. دلایل واقعی و شخصی خود از تحصیل در این رشته را بنویسید و از بیان اهداف کلی مانند: ” دوست دارم با تحصیل در این رشته به دیگران کمک کنم.” خودداری کنید. در این پاراگراف باید به طور غیرمستقیم به این پرسش‌ها پاسخ دهید: “چرا دوست دارید به مردم کمک کنید؟ ” “چرا قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید؟ و” چگونه به این باور رسیدید که دوست دارید به مردم کمک کنید؟”

 

پاراگراف سوم انگیزه‌نامه چرا برای تحصیل در این رشته مناسب هستم؟

در این پاراگراف باید درباره اهداف پاراگراف اول، تجربه‌های خود را ذکر کنید و دلیل ارتباط این تجربه با رشته تحصیلی مورد نظر را نیز مشخص کنید. به طور کلی در این پاراگراف باید درباره شرکت در دوره‌های کارورزی و کارآموزی مرتبط با این رشته بنویسید و به این پرسش نیز پاسخ دهید: “چرا خود را برای تحصیل در این رشته مناسب می‌بینید؟”

 

پاراگراف چهارم انگیزه‌نامه چرا شایستگی تحصیل در این رشته را دارم؟

در این پاراگراف درباره تجربه‌هایی بنویسید که الهام‌بخش شما در انتخاب این رشته تحصیلی بوده است. به طور کلی در این پاراگراف باید درباره تجربه‌ها و سوابق علمی تحصیلی باارزش خود بنویسید، سوابقی که موجب شود انگیزه‌نامه شما به چشم بیاید و نشان دهید که شایستگی علمی و عمومی برای تحصیل در این رشته را دارید. در این پاراگراف باید به طور غیرمستقیم به این پرسش پاسخ دهید: “چرا کاندید مناسبی برای ادامه تحصیل در این رشته هستید؟”

 

پاراگراف پنجم انگیزه‌نامه پس از فارغ‌التحصیلی چه کاری می‌خواهم انجام دهم؟

پاراگراف پنجم یا آخر مختص بیان اهداف شما پس از فارغ‌التحصیلی می باشد. در چهار پاراگراف قبل شما باید درباره سوابق تحصیلی، دستاوردها و موفقیت‌های‌تان در گذشته نوشتید، اما در این پاراگراف باید درباره اهداف کاری در آینده بنویسید. پاراگراف اول مختص کاری است که در حال حاضر قصد انجامش را دارید، اما در پاراگراف آخر درباره کاری می‌گویید که در آینده و پس از فارغ‌التحصیلی قصد انجامش را دارید.  

در واقع صحبت از اهداف بلندمدت و دارا بودن چشم‌انداز طولانی مدت درباره کار و شغل نشان می‌دهد که چطور می‌خواهید از دانش فراگرفته در طول مدت تحصیل برای رشد در این حوزه تحصیلی استفاده کنید. پرسش مهم درباره پاراگراف آخر انگیزه‌نامه این است: “در آینده می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟”

 

منبع:

https://www.essayedge.com/blog/statement-of-purpose-format

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *