نمایه هنلی چیست و چه تاثیری بر زندگی و ادامه تحصیل دانشجویان دارد؟

drcomma دی 25, 1400 0 دیدگاه

نمایه هنلی چیست و چه تاثیری بر زندگی و سفر افراد دارد؟

نمایه هنلی رتبه‌بندی جهانی کشورها برای تعیین میزان آزادی آنها هنگام سفر به دیگر کشورهاست. این نمایه از سال 2006 آغاز شد و هر سال، رتبه کشورهای مختلف را بر این پایه تعیین می‌کند که شهروندان آن کشور بدون ویزا به چند کشور امکان سفر دارند.

آیا بی‌اعتباری گذرنامه یعنی جهانیان مردم آن کشور  را دوست ندارند؟

بی‌اعتباری گذرنامه را می‌توان به دو عامل سیاسی و غیرسیاسی تقسیم کرد. نگاهی به کشورهای پایین جدول نشان می‌دهد که وضعیت سیاسی این کشورها نامناسب و بیشتر آنها درگیر جنگ داخلی، جنگ خارجی یا انواع تحریم‌ها یا بی‌ثباتی سیاسی هستند: افغانستان، عراق، یمن، کره شمالی و سوریه. رده بندی اعتبار گذرنامه‌ در جهان و قدرتمندترین پاسپورت‌ها نشان‎دهندۀ ارتباط میان “پذیرش” کشورها در “جامعۀ جهانی” International Community است. در واقع اصطلاح “جامعۀ جهانی” بیشتر متمرکز بر کشورهای جهان غرب و به ویژه آمریکاست. با توجه به حساسیت کشورهای غربی به این موضوع، اگر شهروندان کشوری به راحتی بتوانند به کشورهای غربی سفر کنند، احتمال اینکه دیگر کشورها هم به آنها امکان سفر بدون ویزا بدهند بیشتر می‌شود.  ولی این مساله ارتباط مستقیمی به علاقه جهانیان به مردم یک کشور ندارد.

عوامل غیرسیاسی در کاهش اعتبار گذرنامه کشورها

به جز عامل سیاسی، رفتارهای شهروندان یک کشور در کشورهای دیگر می‌تواند باعث شود شرایط سفر بدون ویزا تغییر کند یا سخت‌گیری بیشتری برای صدور ویزا اعمال شود. به چند مثال از ایران در همین رابطه بسنده می‌کنیم.

ایرانی‌ها تا مدتی پس از انقلاب اسلامی برای ورود به ژاپن نیاز به اخذ ویزا نداشتند، اما هجوم کارگران ایرانی به این کشور برای کار از سال 1370 و تخلف‌ها و رفتارهای خارج از عرف کارگران ایرانی موجب شد تا برای ورود به این کشور نیز نیازمند اخذ ویزا باشیم.

مورد دیگر اینکه در سال 1392 برای مدتی ایرانی‌ها نمی‌توانستند ویزای توریستی عمان را در فرودگاه این کشور دریافت کنند، چون تعدادی از ایرانی‌ها صرفا برای “گدایی” به عمان سفر کرده بودند.

و مورد آخر اینکه صربستان امکان سفر به این کشور برای ایرانی‌ها بدون اخذ ویزا را به این دلیل لغو کرد که ایرانی‌ها با رفتن به این کشور، از دیگر کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی ‌می‌کردند.

 

در دوران کرونا با گذرنامه ایرانی به چند کشور می‌توانید بروید؟

ایرانی‌ها در دوران کرونا با گذرنامه ایرانی می‌توانند بدون ویزا به 6 کشور جهان سفر کنند. این 6 کشور شامل کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان، هاییتی، دومینیکا و ونزوئلاست. این لیست تا قبل از بحران کرونا 11 کشور بود که از مهم‌ترین آن کشور مالزی را می‌توان نام برد.

 

رتبۀ گذرنامه ایران در رده بندی‌های جهانی

رتبۀ گذرنامه ایرانی در رده‌بندی “نمایه گذرنامه هنلی” The Henley Passport Index” نشان دهندۀ جایگاه پاسپورت ایرانی در قعر این رده‌بندی و رتبۀ 101  از 111 است. در واقع ایرانی‌ها در شرایط عادی بدون کرونا می‌توانند فقط به 42 کشور جهان سفر کنند.

 

ایرانی‌ها به چه کشورهایی بدون ویزا می‌توانند سفر کنند؟

اوگاندا، قطر، لبنان، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، جیپوتی، اکوادور، سریلانکا، سوریه، عمان، گرجستان، زیمباوه، موزامبیک، نپال، مالزی، کامبوج، ماکائو، رواندا، گابن، مالدیو، بولیوی، توگو، گینۀ بیسائو، تانزانیا، سومالی، ونزوئلا و بولیوی.

 

اعتبار گذرنامه هر کشور با چه ملاکی افزایش می‌یابد؟

اعتبار گذرنامه هر کشور با تعداد مقاصدی که دارندۀ گذرنامه می‌تواند بدون اخذ ویزا به آن‌ها سفر کند، افزایش پیدا می‌کند.

 

قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان

بر اساس آخرین رتبه‌بندی “شاخص گذرنامه هنلی” The Henley Passport Index” در اواخر سال 2021، فهرست قدرتمندترین و معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال 2021 عبارتند از:

  • رتبۀ اول، کشور ژاپن و سنگاپور با امکان سفر به 192 کشور جهان بدون ویزا
  • رتبۀ ششم، کشورهای آمریکا، انگلیس، سوییس، نروژ، نیوزیلند و بلژیک با امکان سفر به 186 کشور جهان بدون ویزا
  • رتبۀ پانزدهم، کشور امارات و امکان سفر به 175 کشور جهان بدون ویزا
  • رتبۀ بیست، کشورهای برزیل و سن مارینو با امکان سفر به 169 کشور جهان بدون ویزا
  • رتبۀ پنجاهم، کشور ترکیه با امکان سفر به 110 کشور جهان بدون ویزا

 

مشکل دیگر ایرانی‌ها برای سفر به کشورهای دیگر

ایرانی‌ها برای سفر تفریحی، تحصیلی یا سفر با هر هدفی به کشورهای دیگر، علاوه بر کم‌اعتباری گذرنامه،  با چالش دیگری روبه‌رو هستند: ارزش پایین پول ملی. در سال گذشته ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته و قدرت ایرانیان در سفر به دیگر کشورها را کاهش داده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *