روز جهانی پایان نامه: چالش‌های پایان‌نامه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا

drcomma دی 24, 1400 0 دیدگاه

پایان‌نامه چیست؟

پایان‌نامه گزارشی‌ست از نتیجه تحقیقات دانشجویان در موضوعی تخصصی به منظور فارغ‌التحصیلی و اخذ مدرک تحصیلی در پایان دوره تحصیلات تکمیلی.

این فرایند (نه گزارش نهایی) به دلایل زیادی در دوره تحصیلی دانشجو قرار گرفته ولی این روزها در برخی نقاط جهان ارزش و جایگاه اصلی خود را از دست داده و به کسب‌وکاری سیاه تبدیل شده است. میدان انقلاب تهران، روبروی دانشگاه تهران، که روزگاری نماد دانش و کتاب‌خوانی بود، این روزها نماد بازار سیاه تهیه انواع پایان‌نامه، رساله دکترا، مقاله … است.  

 

چند چالش رایج درباره پایان‌نامه

  • نوشتن پایان‌نامه در مورد موضوعات کمتر کار شده دانشجو را با چالشی جدی مواجه می‌کند. دو بخش از پایان‌نامه به پژوهش‌های پیشین درباره موضوع نیاز است: مقدمه یا بیان مساله و بحث. اگر موضوعی که انتخاب کردید کمتر کار شده، آماده باشید که دلیل انتخاب موضوع را چنان ساخته و پرداخته کنید که داوران و استاد راهنما به شما ایرادی نگیرند و در دفاع از پایان‌نامه به مشکلی برخورد نکنید.
  • انتخاب استاد راهنما اهمیت زیادی دارد. بهتر است استاد راهنما از دانشگاه خودتان باشد تا میزان به چالش کشیدن هنگام دفاع و همچنین حمایت و راهنمایی در طول دوره کافی باشد. خوب است که پیش از انتخاب استاد راهنما، مسایل متعددی از جمله میزان حمایت و راهنمایی، اعتبار استاد و ارتباط استاد با مجموعه‌هایی که ممکن است برای انجام تحقیق نیاز داشته باشید را بررسی کنید.
  • برای انتخاب روش تحقیق (از مرحله پروپوزال) مشاوره با یک مشاور عالی‌رتبه پژوهشی را در دستور کار بگذارید. اگر روش پژوهش را درست انتخاب نکنید، زحمات یک تا دو سال شما از بین می‌رود.

چرا دانشجویان کارهای پایان‌نامه را دیر شروع می‌کنند؟

تعلل‌ورزی و انجام ندادن به موقع کارهای پایان‌نامه یکی از مشکلات رایج دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. از مهم‌ترین دلایل عدم انجام پایان‌نامه در زمان مناسب موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • تصور اینکه تا پایان دوره درسی فرصت بسیار است
  • انتخاب دیرهنگام موضوع پایان‌نامه
  • ناآشنایی با روش انجام پایان‌نامه و نیاز به تکرار مراحل
  • تصور اینکه مقاله منتج از پایان‌نامه در اولین ژورنال و کمتر از یک ماه منتشر می‌شود
  • کمال‌طلبی منفی
  • همکاری نامناسب استاد راهنما با دانشجو

 

 

یک پایان‌نامه خوب چه ویژگی‌های یک دانشجو را نشان می‌دهد؟

پایان‌نامه به عنوان آخرین مرحله از فعالیت علمی دانشجو در آن مقطع نشان می‌دهد که دانشجو بر این موارد مسلط است: دروس تخصصی فراگرفته در طول تحصیل، اصول روش تحقیق، اصول طرح سوال پژوهشی، یافتن خلاء تحقیقاتی، اصول جستجوی علمی و یافتن منابع اصیل و معتبر.

 

نوشتن یک پایان‌نامه خوب چگونه آغاز می‌شود؟

دانشجو برای نوشتن یک پایان‌نامه خوب باید از همان ترم اول در دوره‌های روش تحقیق شرکت کند و سیر تا پیاز روش تحقیق را فراگیرد. در حالی که دوره روش تحقیق را تکمیل می‌کند، دانشجوی کارشناسی ارشد باید از ترم دوم یا سوم (بسته به رشته تحصیلی) مقدمات لازم را برای انجام کار را فراهم کند. از ویژگی‌های یک پایان‌نامه خوب موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • انتخاب و توسعه ایدۀ نوآورانه (علاوه بر استاد راهنما، می‌توانید از مشاوران متخصص در رشته خود کمک گرفته و چند موضوع مناسب انتخاب کنید)
  • جستجوی حرفه‌ای موضوع
  • کمترین استفاده از منابع فارسی (چون نسبت به منابع انگلیسی قدیمی‌تر هستند)
  • بیشترین استفاده از منابع انگلیسی

در جلسۀ اول دفاع از پایان‌نامه دانشجو از چه چیزی دفاع می‎‌کند؟

دانشجو در جلسۀ اول دفاع پایان‌نامه باید از موضوع پایان‌نامه، روند انجام تحقیق، علت انتخاب موضوع تحقیق و نتیجه‌گیری و به طور کلی از دلایل انجام طرح پژوهشی خود دفاع کند. داوران در جلسۀ اول دفاع پایان‌نامه قصد زیر سوال بردن موضوع و روش تحقیق پایان‌نامه را دارند و دانشجو باید با ارائه دلایل قوی به همۀ سوال‌ها پاسخ دهد. پاسخ‌های قاطع و آگاهانۀ دانشجو به داوران و ارجاع به مراجع علمی و همچنین تسلط به موضوع پایان‌نامه اهمیت زیادی در این جلسه دارد.

 

چگونگی ارائه و حرکات دانشجو در جلسۀ دفاع می‌تواند تسلط و آرامش یا استرس و عدم تسلط دانشجو بر موضوع پایان‌نامه را نشان دهد و برای همین زبان بدن دانشجو برای دفاع از پایان‌نامه بسیار اهمیت دارد. به این چند مورد توجه کنید:

  • از ایستادن دائم پشت تریبون و نشستن پشت میز یا جلوی لپ‌تاپ خودداری کنید.
  • از ترفند استیو جابز استفاده کنید.
  • کنار اسلایدها و در دید مخاطبان بایستید.
  • از ابزارهای کمکث برای ارائه مانند ریموت یا پرزنتر استفاده کنید.
  • آغازی جذاب و هیجان‌انگیز داشته باشید.
  • پاورپوینت ساده و گویایی طراحی کنید.
  • جمله‌های گیرا، کوتاه و قابل فهم در سخنرانی خود به کار ببرید.
  • پایانی شورانگیز داشته باشید.

 

ترفند استیو جابز برای ارائه

اپل نه تنها به خاطر ایده‌ها و مدیریت موفق، بلکه به دلیل ارائه ماهرانه و گیرای استیو جابز، برای همیشه به او مدیون است. روش منحصر به فرد استیو جابز اپل را جهانی کرد. مگر او چه می‌کرد؟ او برای سخنرانی‌های خود زمان و انرژی زیادی صرف می‌کرد و از برترین نویسندگان و مربیان فن‌بیان استفاده می‌‎کرد. او می‌دانست چطور با روش‌های ساده اما منحصربه فرد، خدمات و دانش خود را به ما معرفی کند. دانشجویان هم با توجه به این نکات ریز و صرف زمان برای موضوع تحقیق و با راهنمایی استادان برجسته و تسلط بر موضوع پایان‌نامه می‌توانند پایان‌نامه خود را به بهترین روش ارائه دهند. اگر احساس نیاز به گذراندن دوره ویژه ارائه موثر دارید، حتما در این باره مشاوره بگیرید و دوره‌ای تخصصی بگذرانید.

 

یک پایان‌نامه خوب می‌تواند مسیر زندگی دانشجو را تغییر دهد!

ارائه یک پایان‌نامه خوب و کامل می‌تواند تاثیر زیادی بر آیندۀ شغلی و مسیر زندگی دانشجو داشته باشد. برخی از تاثیرات مهم در مسیر زندگی دانشجویان عبارت است از:

  • پایان‌نامه خوب یکی از مهم‌ترین روش‌های ورود به مقطع دکتراست.
  • پایان‌نامه خوب یکی از بهترین روش‌های مهاجرت تحصیلی‌ست.
  • پایان‌نامه خوب یک رزومه علمی و کاری معتبر برای دانشجو می‌سازد.
  • پایان‌نامه خوب با موضوع کاربردی دامنه اشتغال دانشجو را گسترش می‌دهد.
  • مقاله‌ باکیفیتی که از یک پایان‌نامه خوب تهیه می‌شود اعتبار علمی دانشجو را دو چندان می‌کند.

 

پایان‌نامه ارائه دهید؛ کسر از خدمت سربازی پاداش بگیرید!

یکی از روش‌های کسر از خدمت سربازی و در برخی مواقع حذف خدمت سربازی ارائه یک پایان‌نامه قوی‌ست. در واقع دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا  که موعد خدمت سربازی آن‌ها فرا رسیده است، می‌توانند با ارائه یک پایان‌نامۀ قوی و کاربردی خدمت سربازی خود را کسر یا حذف کنند.

 

پایان‌نامه ارائه دهید؛ مهاجرت کنید!

یک پایان‌نامۀ خوب از مهم‌ترین شروط اخذ ویزای تحصیلی از برترین دانشگاه‌های جهان است. استخراج یک مقالۀ کامل از پایان‌نامه و پذیرش و چاپ آن مقاله در ژورنال‌های معتبر در اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های خارج از کشور و همچنین اخذ بورسیه تحصیلی تاثیر زیادی دارد.

ارائۀ پایان‌نامه در 3 دقیقه !

مسابقه‌های بین المللی “پایان‌نامه 3 دقیقه‌ای” برای اولین بار در سال 2008 از طرف دانشگاه کوئیزلند استرالیا تدوین و برگزار شد و با توجه به استقبال زیاد در سال 2013 در فهرست برنامه‌های یونیورسیتاس قرار گرفت. هدف از این برنامه کمک به رشد مهارت‌های ارتباطی، علمی و زبانی دانشجویان است. در این برنامه دانشجویان باید پایان‌نامه‌های پژوهشی خود را به صورت خلاصه در 3 دقیقه برای مخاطبان ناآشنا و غیرمتخصص ارائه دهند. اگر فکر می‌کنید این توانایی را دارید، در این مسابقه‌ها شرکت کنید. هم فال است هم تماشا! در ایران هم این مسابقه‌ها برگزار می‌شود.

سامانه ارائه پایان‌نامه در سه دقیقه دانشگاه کویینزلند

 

تفاوت رساله دکترا با پایان‌نامه چیست؟

به طور کلی پایان‌نامه به نوشته پایانی دوره کارشناسی ارشد (و کارشناسی) اطلاق می‌شود. در حالی که رساله دکترا برای پایان دادن به دوره دکتراست. تفاوت عمدۀ پایان‌نامه با رساله در نوآورانه بودن پژوهش‌های انجام شده و عمق پژوهش در رساله دکتراست. در واقع پایان‌نامه دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد می‌تواند نتایج پژوهش‌های پیشین باشد، اما رساله دکترا باید نتیجۀ پژوهش‌های جدید یا ارائه راه‌کارهای نوین برای مسائلی باشد که تاکنون حل نشده است.

ارائه رساله دکترا از سال 1882 میلادی، در دانشگاه ییل آمریکا و برای دریافت دکترا در رشتۀ  تاریخ به دانشگاه‌ها راه پیدا کرد و از آن زمان ارائه رساله دکترا به عنوان آخرین فعالیت علمی دانشجویان در آن مقطع تحصیلی الزامی شد. به تدریج، رساله دکترا در سطحی سبک‌تر و با عنوان پایان‌نامه برای دانشجویان کارشناسی ارشد مطرح شد و در برخی دانشگاه‌ها و برخی رشته‌ها حتی برای دانشجویان کارشناسی به عنوان یک گزینه مطرح است.

 

چگونه خوانایی مقاله را افزایش دهیم؟

آشنایی با چکیده گسترده یا مبسوط

راهنمای نگارش عنوان عالی

تاثیر ثبت اختراع در ادامه تحصیل و مهاجرت

ایمراد چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *