در روز جهانی مهربانی با خودتان مهربان باشید.

drcomma آبان 22, 1400 0 دیدگاه

به سمت پل می‌روم …

اگر در این مسیر حتی یک نفر به من لبخند بزند،

نخواهم پرید!

“نامۀ خودکشی به جا مانده از سال 1970”

 

روز مهربانی چه روزی است؟

بیست و دوم آبان برابر با سیزدهم نوامبر “روز جهانی مهربانی” نامگذاری شده است. روز جهانی مهربانی برای نخستین بار در کشور ژاپن و با عنوان “جنبش مهربانی‌های کوچک” شکل گرفت و در سال 1998 با کارهای کوچک مهربانانه جشن گرفته شد. در این روز بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه با هم متحد می‌شوند تا مردم را تشویق به مهربانی به یکدیگر کنند. در واقع روز جهانی مهربانی روزی است که مردم سرتاسر جهان تشویق می‌شوند تا فارغ از نژاد و رنگ و دین و آیین با نگاهی انسان‌دوستانه نسبت به هم رفتاری مهربانانه داشته باشند.

آیا مهربانی روز می‌خواهد؟

مهربانی کاری دشوار نیست که مختص یک روز باشد و در روزهای دیگر بشود بدون آن زندگی کرد. اگر مهربانی و رفتار محبت‌آمیز بسیاری از افراد جامعه نبود، سپری کردن این زندگی بسیار دشوار و سخت بود. مهربانی نیازمند برنامه مشخص و صرف وقت و هزینه بسیار نیست. همین که کمی به آدم‌های اطرافمان توجه کنیم، کافی است.

آیا مهربانی ژنتیکی است؟

شنیده‌اید که می‌گفتند که مهربانی در خون فلانی است؟ جالب است بدانید که در انسان ژنی به نام rs53576  وجود دارد و کار این ژن انتقال احساسات و مهر و محبت به دیگران است. درباره این ژن و ارتباطش با هورمون سخاوت به زودی مطلبی برای شما منتشر می‌کنیم. مهربانی یکی از قوی ترین احساسات انسان برای ساختن یک زندگی ایده‌آل و رفع کردن بسیاری از مشکلاتی است که انسان‌های عصر مدرنیته با آن مواجه هستند.

مهربانی هیچ هزینه‌ای ندارد

مهربانی هیچ هزینه‌ای ندارد. لبخندی که نثار همسایۀ بغلی می‌کنید، وقتی ماشین را از پارکینگ درمی آورید. یک مشت دانه‌ای که صبح‌ها برای پرندگان می‌ریزید. لباس و کفشی که برایتان کوچک شده و به نیازمندی می‌بخشید. خریدن نان تازه برای همسایۀ سالمندی که توان بیرون رفتن و خرید ندارد. تلفن کردن به بیماری که نیازمند توجه است. گذاشتن کاسه‌ای آب برای گربه‌ها و سگ‌های محله، اهدای خون، اهدای کتاب و یک خدا قوت جانانه به پاکبان محله.

مهربانی واگیردار است

نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که افراد با دیدن تعامل و رفتارهای مهربانانه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و خود آن رفتار را انجام می‌دهند. بر اساس این پژوهش‌ها فردی که شاهد رفتار مهربانانه بوده است، 70% بیشتر از فردی که این رفتار را ندیده است تحت تأثیر قرار می‌گیرد تا این زنجیرۀ مهربانی را ادامه دهد.

نتایج رفتار مهربانی بر جامعه

رفتارهای مهربانانه نه تنها بر فرد مهربان و فرد دریافت کنندۀ مهربانی تأثیر زیادی می‌گذارد، بلکه بر فردی که این رفتار را به طور اتفاقی می‌بیند بالاترین تأثیر را دارد. در واقع می‌توان گفت که رفتار مهربانانه فرد دهندۀ مهربانی را خوشحال می‌کند، فرد گیرندۀ مهربانی را خوشحال‌تر می‌کند و بر فردی که اتفاقی این رفتار مهربانانه را دیده بیشترین تأثیر را می‌گذارد. نتیجۀ تحقیقات علمی ثابت کرده است که مهربانی میزان هورمون‌های شادی افزای بدن را افزایش می‌دهد و موجب طول عمر می‌شود.

مهربانی با خود یا دیگران؟

آیا کسی که با خود مهربان نیست، می‌تواند با دیگران مهربان باشد؟ مگر نسروده‌اند که از کوزه همان برون تراود که در اوست. پس اول شرط مهربانی با دیگران مهربانی با خود است. مهربانی با خود یعنی اینکه خودمان را ببخشیم، برای انجام کارهای سخت و موفقیت های هر چند کوچک برای خودمان جشن بگیریم و به خودمان جایزه بدهیم. قدردان همۀ اعضای بدنمان باشیم که بدون هیچ منت و هزینه‌ای در همۀ لحظه‌های زندگی در کنارمان هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *